<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>ADHD - Ook steeds meer volwassenen grijpen naar Ritalin en co</title>
		<description>Discussieer ADHD - Ook steeds meer volwassenen grijpen naar Ritalin en co</description>
		<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co</link>
		<lastBuildDate>Mon, 20 Apr 2026 09:55:07 +0000</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://bovendien.com/component/jcomments/feed/com_content/1991" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Adhfeed zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34530</link>
			<description><![CDATA[Dit was de 30 seconden durende video van de link die niet werk hierboven https://youtu.be/XazBfCWP_2o Mocht deze ook niet werken zoek dan op youtube ADD/ADHD SIMULATION Voor ouders van kinderen met ADHD vermoeden dat hun kind ADHD heeft alsook voor personen die leven met iemand dat ADHD heeft raad ik de volgende video ABSOLUUT aan. Deze lezing zal je helpen inzien dat je als ouder niet hebt gefaald. De bijna drie uur durende video zal je helpen ADHD te begrijpen!!! https://youtu.be/SCAGc-rkIfo Alsook deze korte lezing (15 min) van Daniel Amen (stichter Amen Clinics) betreffende een 20 jarig onderzoek en de meer dan 83000 brain scans op personen met ADHD https://youtu.be/esPRsT-lmw8]]></description>
			<dc:creator>Adhfeed</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 27 Jan 2019 05:44:42 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34530</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Adhfeed zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34529</link>
			<description><![CDATA[Hallo, Hoewel er een link is tussen ADHD en HSP zal Ritalin je enkel onrustiger maken indien je ook geen ADHD hebt. Als HSP'er zal je extreem reageren op externe prikkels zoals, licht, kleding of geluiden. Het zijn voornamelijk de prikkels die je opvangt van de mensen rondom jou die het moeilijkst te verdragen zullen zijn. Je kan je waarschijnlijk moeilijk concentreren als er geen stilte rondom jou is. Hier ligt al een duidelijk verschil met ADHD. Iemand met ADHD zal zich nooit goed kunnen concentreren, of er nu lawaai is of niet. ADHD is een aandachtstekort en hyperactiviteitsstoornis terwijl HSP eerder een karaktereigenschap is. In het begin zal Ritalin waarschijnlijk je gevoelens meer onderdrukken maar geloof mij, je zal er niet beter van worden. Je zal onrustig worden en dit is net wat je niet nodig hebt. Je zal je nog sneller kunnen ergeren en onrechtmatig behandeld voelen. Je gedachten zullen op toeren draaien, je zal niet meer kunnen eten, slapen en uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk migraines krijgen. Als HSP'er geraak je al sneller overprikkeld door alles wat er rondom jou gebeurd en dit tot op het punt je er niet meer tegen kan en je je ergens zal moeten afzonderen. Tot op heden denk ik niet dat er iets bestaat tegen HSP. HSP is geen ziekte of aandoening. Het is eerder een gave al zal je dit waarschijnlijk niet zo ervaren. Ikzelf heb ADHD en HSP. De laatste jaren heb ik veel gelezen, onderzocht, nagekeken enz.. De conclusie is dat er een duidelijke evolutie aan de gang is. Je zou bijna kunnen stellen dat het menselijk brein een mutatie aan het ondergaan is en nee ik ben niet gek ;) Evolutionaire gezien is dit de natuurlijke gang van zaken, wat nu aanzien wordt als een aandoening, zoals bv ADHD, zal ooit de normaalste zaak zijn. ADHD is niet te genezen en wordt meer hoogstwaarschijnlijk genetisch overgedragen hetgeen betekend dat vroeg of laat elke persoon op deze planeet ADHD zal hebben. (en gezien ADHD'ers ook vaak HSP zijn....) Bij ADHD is er een duidelijk verschil in de hersenen (sommige delen zijn kleiner en andere dan weer groter, delen die bij gewone mensen actief worden zijn minder actief bij ADHD en omgekeerd, aanmaak van dopamine enz). Naar mijn weten zijn er nog geen onderzoeken die specifiek gericht zijn op de symptomen van HSP maar gezien HSP steeds vaker en jonger begint voor te komen zal dit waarschijnlijk niet zo lang meer duren. We kunnen er voorlopig enkel het beste van proberen te maken. Neem tijd voor jezelf wanneer je het nodig hebt! Leg het tegen de mensen uit wanneer je me-time nodig hebt. Indien nodig zonder je af, gsm uit rolluiken dicht, noem maar op. Zolang je maar tot rust komt of je zal sowieso overprikkeld geraken. Werken met dieren of in de natuur zou helpen bij sommige. Anderen hebben dan weer last van allergies enz.. Ikzelf neem al jaren Ritalin en andere amfetamines en ik raad het je niet aan als je geen ADHD hebt. Je lichaam zal er uiteindelijk volledig uitgeput van geraken als je het niet hebt. Die externe prikkels die je voelt komen na een tijdje gewoon weer (eenmaal je lichaam de drugs of medicijnen gewoon aan het geraken zijn). Ik ben nog steeds hoog sensitief.]]></description>
			<dc:creator>Adhfeed</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 27 Jan 2019 05:18:54 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34529</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Adhfeed zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34528</link>
			<description><![CDATA[ZELF MET MEDICATIE IS ADHD NIET IETS DAT JE ZOMAAR KAN OPLOSSEN Onze hersenen besturen en coördineren onze zintuigsystemen, zoals beweging (zowel bewust als onbewust) alsook onze ademhaling, bloeddruk en lichaamstemperatuur. Het brein is de bron van cognitie, logisch denken, verbeelding, creativiteit, emotie en geheugen. Een klein voorbeeld tussen een normaal en een ADHD brein : https://lifesaveressays.com/wp-content/files/2017/09/ADHD-graphics-01-1.jpg https://autumnasphodel.com/wp-content/uploads/2017/07/ADHD-Brain.jpg Wie ADHD heeft zal dus altijd ADHD hebben en dit of je nu tegen medicatie bent of voor. Medicijnen op basis van dextro/amfetamine of lis/dex/methylfenidaat zoals Ritalin, Dextrine, Adderall,Focalin, Vyvanse, Concerta e.a. kunnen er wel voor zorgen dat het leven van een ADHD'er aanzienlijk verbeterd. Met behulp van deze medicatie kan iemand met AHDH doen wat een "normale" persoon zonder kan, hetzij NORMAAL LEVEN! Iemand zonder ADHD, die amfetamine neemt, wordt mischien hyperactief, super geconcentreerd of kan meer verbeelding krijgen enz.. krijgen terwijl iemand met ADHD net rustiger zal worden en niet constant met tienduizend gedachten in zijn hoofd zit. Studies tonen aan dat meer dan 75% van de kinderen die niet behandeld werden in contact kwamen met het gerecht alsook toevlucht zochten in illegale drugs (speed) in tegenstelling to 27% van de behandelde kinderen. Kijk naar dit filmpje, wees aandachtig en vraag jezelf nadien af naar wat je net gekeken hebt.https://www.youtube.com/watch?time_continue=3 &v=XazBfCWP_2o Lees ook dit verslag https://shrtz.me/xNiKTSqi opgesteld door verschillende experts uit de hele wereld. IEMAND ZONDER ADHD ZAL NOOIT KUNNEN BEGRIJPEN HOE MOEILIJK HET LEVEN VAN IEMAND MET ADHD KAN ZIJN Ikzelf spreek uit ervaring. Toen ik nog naar school ging was er amper sprake van ADHD of er werd gedacht dat dit wel zou overgaan. Ik heb 25 jaar speed gebruikt enkel om te kunnen functioneren. Ik heb bv nooit een lening aangegaan nochtans betaalde ik meer dan 100000€ aan deurwaarders sinds ik het ouderlijk huis verliet. Geloof het of niet, ik ben niet DOM, integendeel ik heb een IQ van 129, zo zie je maar... Een parkeerboete van 15€ betaalde ik ooit 1.800€. In 2017 een belastingboete van 3000€. Dit was echter de druppel voor mij. Als je zelfs 1000€ voor niets betaald zou je normaal toch je lesje geleerd moeten hebben... wel.. De volgende keer is de boete 50.000€ omdat ik zogezegd belasting ontduik. Het "grappigste" is dat, zoals de meeste zaken, mijn belastingen, in orde waren maar vergat ze op te sturen. Nalatigheid??? Wel... Ik heb iedere factuur 5 to20 keer teveel betaald. Ik ben 42 verzekering[censored]pert, en schuldvrij. Sinds 2018 zit ik nochtans, uit schrik voor de boete, in budgetbeheer. Als ADHD'er zijn het de belangrijkste dingen die je het snelst zal vergeet! ;)]]></description>
			<dc:creator>Adhfeed</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 27 Jan 2019 04:03:23 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34528</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Adhfeed zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34527</link>
			<description><![CDATA[Hallo, Geloof het of niet maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Gezond eten en leven kan natuurlijk nooit kwaad maar zoals de medicatie genees je ADHD daarmee niet. Het enige dat medicatie kan doen is iemand met ADHD helpen een 'bijna' normaal leven te lijden. De hersenen van iemand met ADHD zijn niet dezelfde als bij andere mensen. Gedurende 22 jaar werden de hersens van mensen met en zonder ADHD gescand en een duidelijk verschil tussen beide werd al snel ontdekt. De scans toonden een kleinere pre-frontale cortex en een kleinere vermis aan bij ADHD'ers. Het totaal volume van de hersenen is eveneens minder dan dat van iemand zonder ADHD. Hoewel sommige symptomen (zoals hyperactiviteit) naarmate men ouder wordt blijken te verminderen kan dit ook gewoon zijn omdat mensen op latere leeftijd meer zelfcontrole krijgen. Een kleinere prefrontale cortex wordt rechtstreeks geassocieerd met EFD Executive Function disorder. EFD is een set van drie cognitieve processen - Werkgeheugen, Remmende Controle en Cognitieve Flexibiliteit - die samenwerken om ons in staat te stellen om te plannen, te focussen en multi-tasken voor de succesvolle voltooiing van dagelijkse taken. Het te laat komen, spullen vergeten, geen ambitie een laag zelfbeeld en vooral ook procrastinatie (uitstelgedrag) zijn slechts enkele voorbeelden van hoe iemand met ADHD door het leven moet gaan. Zowel op sociaal vlak als op de werkvloer zorgt dit voor de meeste ADHD'ers voor problemen. De mensen rondom zullen hier waarschijnlijk zelf niets van merken. Als bv iets moet klaar zijn binnen een maand denkt iemand met ADHD dat hij alle tijd van de wereld heeft. Een maand of een jaar maakt echter geen verschil uit. Iemand met AHDH zal aan zijn taak beginnen wanneer het te laat of bijna te laat is. DIT IS NIET OMDAT HIJ OF ZIJ LUI IS! Gezien de zenuwcellen van iemand met ADHD niet op dezelfde manier connecties maakt kan iemand met ADHD er weinig of niets aan doen.]]></description>
			<dc:creator>Adhfeed</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 27 Jan 2019 04:02:44 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-34527</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Ariane zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-32674</link>
			<description><![CDATA[Graag zou ik informatie vinden( wie weet kan 1 van jullie mij hieraan helpen)- wat doet ritalin met hoogsensitiviteit bij volwassenen?]]></description>
			<dc:creator>Ariane</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 24 Jun 2018 13:56:28 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-32674</guid>
		</item>
		<item>
			<title>vladi zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24623</link>
			<description><![CDATA[die synthetische rotzooi die je slikt omdat je een tekort aan iets hebt is waarschijnlijk nageboots uit iets wat de natuur ook voor je heeft. research het immense scala aan info dat Natuurgeneeskunde heet. en mediteer eens zodat je gaat begrijpen wat zelfgenezing is. je mag het jouwe zoeken waar jij wilt,in dit geval pharma. maar er zijn ook andere wegen te wandelen. ik ben iig blij voor je dat je je goed voelt. enjoy life ;-) fff]]></description>
			<dc:creator>vladi</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 19 Dec 2016 19:48:03 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24623</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Laura zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24618</link>
			<description><![CDATA[Sorry, maar ik ben het hier echt niet mee eens. Ten eerste, ADHD medicatie is NIET VERSLAVEND! Ten tweede, ADHD/ADD betekent dat de hersenen niet genoeg dopamine en noradrenaline aanmaken. Het is een lichamelijk proces, waar (nog) geen genezing voor is. Dat bepaalde symptomen kunnen verminderen door gezonde voeding en levensstijl, dat klopt. Ik heb ongeveer alle soorten therapieÃ«n en homeopathie geprobeerd, maar het was de medicatie die mij mijn leven teruggaven. Nu sta ik beter in contact met mijn gevoel, kan ik weer voluit leven, genieten van dingen en mijn ziel heeft eindelijk rust, dankzij de medicatie!]]></description>
			<dc:creator>Laura</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 19 Dec 2016 08:35:04 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24618</guid>
		</item>
		<item>
			<title>vladi zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24615</link>
			<description><![CDATA[Goeie link,zeer interessante En belangrijke materie,thanks. fff]]></description>
			<dc:creator>vladi</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 18 Dec 2016 15:03:19 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24615</guid>
		</item>
		<item>
			<title>jhon zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24614</link>
			<description><![CDATA[Onderzoek en wordt wijs! http://www.adhdfraude.net/blog/]]></description>
			<dc:creator>jhon</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 18 Dec 2016 14:53:22 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24614</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Onlyyou zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24612</link>
			<description><![CDATA[Sinds 10j ongeveer, wordt ritalin ook door volwassenen geslikt, zijn ze niet op de normale wijze te temmen, dan zal het net als bij de jeugd ook bij hen wel helpen? Vragen wat dit mbt stemmingsklachten niet zal leiden bij ophouden van dit medicijn, drug maw, suÃ¯cide pogingen?]]></description>
			<dc:creator>Onlyyou</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 18 Dec 2016 12:57:34 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24612</guid>
		</item>
		<item>
			<title>vladi zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24610</link>
			<description><![CDATA[suiker is energie. tegenwoordig word in bijna alle voedingen suiker verwerkt. volwassenen kunnen de energie meestal wel omzetten in iets nuttigs,maar een kind weet deze energieboost niet te controleren. een kind word dan als lastig bestempeld :cry: google:wtf! inventor of adhd's deathbed confession suiker is een voedingsbasis voor FUNGUS CANDIDA (de stille moordenaar) google:sugar cause of candida google:candida-bron van ziekte (nederlands gesproken) je hebt gelijk Elias,detox,juiste voeding/drank en meditatie zijn de oplossingen. A CHILD'S MIND IS NOT A BUCKET TO FILL,BUT A FIRE TO IGNITE fff]]></description>
			<dc:creator>vladi</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 18 Dec 2016 06:18:46 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/spiritueel/adhd-ook-steeds-meer-volwassenen-grijpen-naar-ritalin-en-co#comment-24610</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
