<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Laat je stem horen! Stem NIET (op 12 september)!</title>
		<description>Discussieer Laat je stem horen! Stem NIET (op 12 september)!</description>
		<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september</link>
		<lastBuildDate>Fri, 03 Apr 2026 21:38:22 +0000</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://bovendien.com/component/jcomments/feed/com_content/1077" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Marius zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7954</link>
			<description><![CDATA[Met stemmen heb je heel weinig invloed. Maar word die invloed dan groter als je niet gaat stemmen? Ik denk het niet... De politiek raakt echt niet in een shock als er 10% minder mensen gaat stemmen.]]></description>
			<dc:creator>Marius</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 09 Sep 2012 09:40:22 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7954</guid>
		</item>
		<item>
			<title>tamso zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7947</link>
			<description><![CDATA[gerrit. Stel ik lust geen lof of koolraap.Zo is het in de politiek ook.je heb geen andere keuze dan op iets te stemmen,wat dezelfde ideeen erop nahouden.Daarmee bedoel ik dat ze maar 1 belang behartigen en dat is het eigen belang.Als je niet stemt,je juist alle recht van spreken hebt,omdat je niet instemt met het politieke systeem wat de boel bedonderd.Door juist in te stemmen,je anderen voor jouw laat beslissen.En dan moet je achteraf niet lopen zeuren,dat het fout is gegaan,omdat jij ermee hebt ingestemt door andere voor jouw te laten beslissen. Ik kan tenminste zeuren dat het fout is gegaan.Tenslotte heb ik er niet mee ingestemt.]]></description>
			<dc:creator>tamso</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 06 Sep 2012 11:26:50 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7947</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Guest zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7946</link>
			<description><![CDATA[Dit is gÃ©Ã©n spam, zijn alleen maar voorbeelden van vele mooie dingen die gaande zijn: http://www.ecodorpgaasterland.nl/ http://www.anastasiadorp.nl/ http://www.leefgemeenschapdehobbitstee.nl/algemeen/nwe_bewoners.htm http://www.leerschoolpermacultuur.nl/ http://www.permacultuurnederland.org/ http://www.omslag.nl/ http://www.occupyleeuwarden.nl/]]></description>
			<dc:creator>Guest</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 06 Sep 2012 00:14:08 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7946</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Staan voor je waarheid</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7945</link>
			<description><![CDATA[Als verkiezingen Ã©cht wat zouden uitmaken waren ze allang verboden. De top van de piramide bepaalt, ongeacht welke partijen er in de regering zitten van welk land dan ook. Dit is nog steeds de oude wereld. Hoe dan, heb lef, en spring in het diepe. Zelf doen, buiten de politiek om. Maak een moestuin en uiteindelijk hoef je je groente niet meer in de supermarkt te halen, ook op een balkon is dat mogelijk door in grote potten te planten. Door overvloed te creÃ«ren kan je op den duur ruilen met anderen, jouw bloemkool voor bonen bijvoorbeeld. Ga met een goed plan naar de gemeente of woningbouw, er staan genoeg panden leeg waarmee men niets kan, vraag hoe de woningbouw tegenover zonne-energie staat, succes heeft 4 letters: doen! Alles wat je aandacht geeft groeit. Voor mij lijkt het erop dat er eerst chaos moet uitbreken jammer genoeg... Het collectief bewustzijn slaapt nog tÃ©veel...]]></description>
			<dc:creator>Charlie</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Sep 2012 23:34:03 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7945</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Ik stem wel</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7944</link>
			<description><![CDATA[Ja het klopt dat je bij bestaande partijen weinig keus hebt en dat ze na de verkiezingen vaak vreemde coalities maken etc. Toch ga ik stemmen en wel op Mens en Spirit. Waarom, omdat hier wel punten in het programma staan die me aan spreken en men net als in IJsland en Zwitserland een referendumrecht in willen voeren. Waarbij kiezers ook zelf onderwerpen aan mogen dragen waar het referendum over gehuden wordt. Zodat burgers wetten tegen kunnen houden en zelf wetten in kunnen laten voeren die zij willen.]]></description>
			<dc:creator>hans</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Sep 2012 14:04:49 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7944</guid>
		</item>
		<item>
			<title>mn ter haak zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7943</link>
			<description><![CDATA[Ik stem toch op SOPN,voor mijn gevoel voelt het goed aan als zij maar die ene zetel binnen hebben,dan zijn hun ideeÃ«n ook in de wereld van de schijndemocratie.]]></description>
			<dc:creator>mn ter haak</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Sep 2012 11:30:05 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7943</guid>
		</item>
		<item>
			<title>tjen zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7931</link>
			<description><![CDATA[Jordan Maxwell, Connecting Sun Worship and Religion, Verkiezingen, vanaf min 1:52:00, http://www.youtube.com/watch?v=WChK3I3RuqI]]></description>
			<dc:creator>tjen</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 03 Sep 2012 07:19:19 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7931</guid>
		</item>
		<item>
			<title>over lof en knolraap gesproken</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7930</link>
			<description><![CDATA[Door juist te gaan stemmen geef ik aan liever lof dan knolraap te eten. en ja het blijkt duidelijk in de praktijk dat er niets anders bereid wordt in de keuken dan enkel knolraap. ik kan dan 2 dingen doen. blijven zeuren tegen de kok of naar een ander restaurant gaan, waar de de lof wel serveren. de afgelopen jaren ben ik meerdere malen van "restaurant" gewisseld en nu dan terrecht gekomen bij een beweging die nu dus tegen het volk feitelijk het volgende zegt: Waarom zou je naar een restaurant toegaan als je zelf ook kunt koken, en als het echt niet lukt om te koken kunnen wij in overleg met jou de gewenste maaltijd alsnog aanleveren :ooo: think about it :idea: :D heerlijke beeldspraak. ik stem dus wel op de SOPN :D]]></description>
			<dc:creator>john; bussink</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 03 Sep 2012 05:16:38 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7930</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Gerrit zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7929</link>
			<description><![CDATA[Mythe 1 : Als je niet stemt heb je geen recht van spreken (KLOPT) Als je NIET stemt dan verliezen jouw woorden de kracht een mening te kunnen laten horen of zien. Als je niet stemt dan heb altijd nog het recht van spreken alleen is het niet zo geloofwaardig meer. Je kunt het vergelijken met de volgende metafoor: Als je partner mededeelt om voor vanavond een menu te willen samen stellen, hij vraagt jouw een keuze te doen uit knolrapen of lof? En juist jij beslist hierin geen keuze te maken om zo dus die lekkere lof niet te kunnen consumeren, maar tenslotte krijg wel de knolraap voorgeschoteld die je niet begeerd. Dan moet je niet za****n als het je niet smaakt. Dan haal je de kracht op een beschamende wijze uit de manier waarop je denk!]]></description>
			<dc:creator>Gerrit</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 21:59:40 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7929</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Guest zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7928</link>
			<description><![CDATA[STEM SOPN!! dan werk je het systeem meer tegen, dan als je helemaal niet stemd.]]></description>
			<dc:creator>Guest</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 20:49:09 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7928</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Guest zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7927</link>
			<description><![CDATA[Ik ben het hier helemaal mee eens, je mag je kracht/stem nooit weg geven. Op de dag van de verkiezingen steek ik mijn stemkaart in de brand. Dat is mijn manier om symbolisch uit het systeem te stappen. Wat de toekomst ons brengt als iedereen dit doet weet ik niet maar het kan eigenlijk alleen maar beter worden.]]></description>
			<dc:creator>Guest</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 19:45:20 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7927</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Guest zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7925</link>
			<description><![CDATA[Persoonlijk weet ik niet hoe we uit deze kermistent kunnen komen wanneer we ons blijven opsluiten tussen vier muren want dat mag toch ook niet de bedoeling wezen? Diegene die waarlijk de 'macht' in handen hebben zijn wij en wanneer wij in Ã©Ã©nheid zeggen 'nee' dan kan de kamer, regering, koning-in, president,... op hunne kop staan. Zo simpel is dat en het wordt tijd dat we stoppen met de macht uit eigen handen te geven en terug tot de kern van ons eigen hart komen en dan pas is er waarlijke verandering mogelijk. En tot dan heet het: tot zover!]]></description>
			<dc:creator>Guest</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 10:44:35 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7925</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Niet Stemmen</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7923</link>
			<description><![CDATA[Dit artikel resoneert met mijn hart en met mijn verstand. Het is goed en helder geschreven. Het bedrijfsleven regeert en de multinationals hebben alle macht en zijn uit op slavernij en oorlog. Dat kun je zien als je goed observeert. Wij slapen met z'n allen. Zijn gewoontedieren. We zijn consumenten en weten verder niet goed wat het leven inhoudt. Ik ga niet stemmen en kijk geen TV, lees geen krant en hou mijn ogen en oren open.]]></description>
			<dc:creator>Fia Visser</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 09:03:55 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7923</guid>
		</item>
		<item>
			<title>stemmen</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7922</link>
			<description><![CDATA[Hoe kan je hier stemmen in Nederland. Het is toch al zo dat het land word bestuurd door Beatrix. De eerste en tweede kamer is er alleen maar voor de vorm en show.]]></description>
			<dc:creator>Edwin</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 08:48:37 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7922</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Anoniem</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7920</link>
			<description><![CDATA[En dan? Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Dat klinkt misschien absurd maar ik zou het echt niet weten. Er klinkt een zin door m'n hoofd die zegt: daar waar deuren sluiten gaan anderen weer open. Dat het eng is omdat je niet weet wat er achter die deur is, is de grote uitdaging. Ik zie het meer als dat er eindelijk beweging komt in de dikke stinkende smurrie.]]></description>
			<dc:creator>Sheyan</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 02 Sep 2012 07:57:42 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7920</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Guest zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7917</link>
			<description><![CDATA[Ok, we gaan niet stemmen. En dan? Wordt dan de poet niet gewoon verdeeld onder de partijen met de stemmen die wel zijn uitgebracht? De opkomst is dan weliswaar beneden peil, maar welk peil bepaalt of er een regering mag worden samengesteld om een minimale volksvertegenwoordiging te hebben? Ik denk dat veel mensen stemmen uit angst. Angst om keuzes niet aan een ander over te moeten laten, want wat krijg je dan? Toch heb je gelijk: ookal stemmen we, het wordt toch weer zo bekokstoofd om er een grote grijze middenmassa van te maken met dezelfde uitkomst. Schijndemocratie.]]></description>
			<dc:creator>Guest</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 01 Sep 2012 19:28:03 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7917</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Sheyan zegt:</title>
			<link>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7906</link>
			<description><![CDATA[Dat bedoel ik dus. Een jaar geleden wist ik het zeker: ik stem niet nergens nada. Toen de SOPN vorm begon te krijgen was ik aan het twijfelen. Toch denk ik bij mijn eerste beslissing blijf om NIET te gaan stemmen. De reden voor mij is simpel: Ã­k heb het gevoel dat ik mijn kracht weggeef. Ik vind het onverantwoordlijk een systeem te steunen dat niet de belangen van mens, flora, fauna en de planeet behartigd om voor allen een zo harmonieus mogelijke leefklimaat te scheppen en te waarborgen. "Ja maar....dan kun je toch ook op de SOPN stemmen? Die willen toch van binnenuit de boel veranderen? Dat is toch de enige manier?" Nee, mijn gevoel dat ik mijn kracht Ã©n stem weggeef op het moment dat ik naar de stembus loop blijft bestaan. En dan te bedenken dat ik voorheen Ã¡lles maar dan ook alles volgde, ieder debat ieder intervieuw. Ik kan er nu niet meer naar luisteren, laat staan kijken. De tv blijft uit tegenwoordig, voor alles eigenlijk en dat bevalt me prima zo.]]></description>
			<dc:creator>Sheyan</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 01 Sep 2012 14:12:05 +0000</pubDate>
			<guid>https://bovendien.com/categorieen/actualiteit/laat-je-stem-horen-stem-niet-op-12-september#comment-7906</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
